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Numero di inventario

Cat.1784

  • Documento
  • Scrittura Recto

Descrizione generale

Papiro dell’Amduat di Tanedjemetmut

Il papiro Cat. 1784 presenta l’Undicesima e la Dodicesima ora dell’Amduat, mentre la cosiddetta etichetta, sulla destra del manoscritto, riporta una scena di offerta fra il defunto e Amenofi I divinizzato.

La struttura narrativa del trattato consiste di tre registri orizzontali che descrivono da sinistra a destra la dimensione oltremondana tramite una composizione di segni linguistici e visuali. Essi esprimono mediante processi di azione e reazione il rapporto fra il transito della barca solare e gli abitanti della Duat.

Sulla sinistra del manoscritto, l’Undicesima ora si contraddistingue per il carattere apotropaico, soprattutto per le scene di abbattimento e distruzione dei nemici di Ra nel registro inferiore. Quest’ora della notte presenta le seguenti scene: Atum e il serpente alato, Le dodici divinità, Le dee sui serpenti, La barca solare, I portatori di Mehen, Iside e Nefti come urei, Le immagini di Neith, La punizione dei dannati e Le dee del deserto.

Sulla destra del manoscritto, la Dodicesima ora descrive le ultime fasi del periplo notturno dell’ipostasi solare nell’Aldilà. Il registro centrale, infatti, riporta il processo di ringiovanimento del Sole attraverso le spire del serpente anx-nTr.w (Vita degli dèi). Sulla destra del manoscritto si nota uno scarabeo, Khepri, il quale rappresenta l’aspetto rigenerato del disco solare all’alba che si appresta a emergere dall’Oltretomba tramite il passaggio creato dalle braccia del dio Shu. Nel registro superiore e inferiore, molte divinità assistono e partecipano alle ultime fasi del periplo notturno del Sole lodando il Grande dio e proteggendolo dalla minaccia della sua nemesi, il serpente Apopi. Quest’ora della notte presenta le seguenti scene: Le dodici dee con i serpenti, I dodici adoratori, La barca solare, I dodici dèi del traino, Il serpente del ringiovanimento, Le tredici dee del traino, Khepri e Shu, Le divinità primordiali, La schiera dei rematori, I dieci adoratori e La mummia di Osiride.

L’etichetta, sulla destra, raffigura la defunta, Tanedjemetmut, in atto di presentare un brucia-profumi, una nebride, delle offerte funerarie e un fiore di loto ad Amenofi I divinizzato e assiso in trono, identificato dal nome di intronizzazione Djeser-ka-Ra nel cartiglio.

Epoca

Third Intermediate Period (1076-664 BC)

Dinastia

Dynasty 21 (1076-944 BC)

Faraone

Siamun/Psusennes II

Provenienza

Thebes

Acquisizione: Drovetti, Bernardino

Data acquisizione: 1824

Papiri collegati (accedi TPOP)

Immagini

Immagine

  • Text 1

Geroglifici

  • Hieroglyphs
    • Geroglifici
    • Hieroglyphs

Traduzione

Undicesima ora

Reg. 1

Scena 5: Le dee sui serpenti (col. 1-7)

{Tenebre primordiali}.

{Questo} dio {eccelso} le chiama.

{I} loro {bA vivono} {nella} voce dell’{immagine} che esce dai loro piedi, {ogni giorno}.

Il {vento} ribelle esce.


Reg. 2

Scena 9: Le immagini di Neith (col. 1-5)

Esse sono in questo modo {presso questo porta come immagini che Horo crea}.

{Questo dio} le chiama con i loro {nomi}.

Esse sono coloro {?}.



Scena di offerta (col. 1-7)

Il bel dio, signore {delle Due Terre}, Djeserkara.

Osiride, signora della casa, cantrice di Amon-Ra, Re degli dèi, nutrice di Khonsu-il-bambino, Tanedjemetmut, giustificata.


Editore

Enrico Pozzi (EP)

Collaboratore

Shenali Boange (SB)

Script

cursive hieroglyphs

Tipologia testo

Amduat

Parole chiave

Eleventh Hour, Twelfth Hour

Nome del luogo

Unified Darkness (kkw-smAw)

Epoca

Third Intermediate Period (1076-664 BC)

Dinastia

Dynasty 21 (1076-944 BC)

Faraone

Siamun/Psusennes II

Raffigurazione

Yes

Descrizione raffigurazione

The manuscript’s visual representation describes the Sun-god Re’s nocturnal journey through the last two hours of the night. The treatise’s visual model resembles the prototype established that decorates the 18th Dynasty royal burial chambers in the Valley of the Kings, but the scribe struggled to maintain the linguistic features of the cosmography. Besides, several deities are missing (deities 754, 757-758, 763-765, 770, 777, 781-782, 788, 792, 797, 802, 805, 811 in the Eleventh Hour and deities 833, 844-845, 847, 851, 874-882, 903-907 in the Twelfth Hour). The treatise’s structure consists of three horizontal registers presenting Re, in his nocturnal shape as a ram-headed deity, travelling on the solar boat through the last two netherworld regions. In the Eleventh Hour, the top register’s first vignette shows Atum emerging from a winged serpent. Here, the reader can observe the absence of the snake of time Sd-wnw.t (He who takes away the hours) who represents the flowing concept of time. In the following scenes, eight gods guard and protect the Sun-god’s mysteries, and four goddesses, riding double snakes, bring Re’s bidding in the sky to fruition. Ten deities tow the solar barque in the middle register and carry the serpent Mehen over their shoulders; two crowned serpents resembling Isis and Nephthys, and three deities bearing Neith’s forms, accompany the Sun-god’s path through this region. The bottom register presents one of the Netherworld’s apotropaic features where Horus’ hypostasis orders the destruction and annihilation of the hostile forces that interfere with establishing the natural order (Cfr. the Maat principle). In the first scene, one lion-headed goddess and three anthropomorphic fire-spitting and knife-wielding goddesses slaughter Re’s enemies over their fire-pits, while in the second scene, five anthropomorphic deities punish Osiris’ enemies in the western desert. In the Twelfth Hour, the top register presents eleven goddesses with fire-spitting snakes on their shoulders, punishing Re’s nemesis Apophis and brightening the Netherworld’s darkness, while ten worshipers, characterised by the typical adoration gesture with raised hands, praise the Great God. In the middle register, to complete Re’s rejuvenation process, fourteen gods and four goddesses tow the solar barque through the entire body of the life-regenerating serpent anx-nTr.w (Life of the gods). On the register’s far right-hand side, we see the accomplishment of this deed: a beetle known as Khepri, who is the Sun-god in his renewed form, exits the Netherworld by travelling through the outstretched arms of the air-god Shu to be reborn as the sun disk at dawn. The bottom register presents seven primaeval deities with wAs sceptres and nine rowers of the solar barque alongside the serpent nsr-m-ir.t=f (He who burns with his eye). In the final scenes, five worshippers adore and praise sSm-iwf (Image of the flesh), the corpse of Osiris who is restricted into the boundaries of the Netherworld. On the manuscript’s far right-hand side, the etiquette shows the deceased, Tanedjemetmut, offering a perfume-burner, a nebris (the skin of a feline, perhaps a leopard), funerary supplies and lotus flowers to Amenophis I who is identified by the throne name Djeser-ka-Re in the cartouche.

Bibliografia di riferimento

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Hornung E., Das Amduat: die Schrift des verborgenen Raumes, Teil I–III (ÄA 7 und 13), Wiesbaden: Harrassowitz 1963-1967 (OEB10071-12422).


Hornung E., Texte Zum Amduat, Teil I-III: Kurzfassung und Langfassung, 1. bis 12. Stunde, Autographiert von Lotty Spycher und Barbara Lüscher (AH 13–15), Genève: Éditions de Belles-Lettres 1987–1994 (OEB 28504, 35567, 36111).


Naguib S.-A., Le clergé féminin d’Amon thébain à la 21e Dynastie (OLA 38), Leuven: Peeters 1990 (OEB 33024).


Niwinski A., 21st Dynasty Coffins from Thebes. Chronological and Typological Studies (THEBEN 5), Mainz am Rhein: Verlag Philipp Von Zabern, 1988, p. 175 (OEB 32953).


Niwinski A., Studies on the Illustrated Theban Funerary Papyri of the 11th and 10th Centuries B.C. (OBO 86), Fribourg / Göttingen: Universitätsverlag / Vandenhoeck Ruprecht 1989 (OEB 32792).


Onstine S., The Role of the Chantress (Smay.t) in Ancient Egypt (BAR International Series 1401), Oxford: Archeopress 2005 (OEB 154482).


Sadek, A-A F., Contribution à l’étude de l’Amdouat: Les variantes tardives du Livre de l’Amdouat dans les papyrus du Musée du Caire (OBO 65), Freiburg / Göttingen: Universitätsverlag / Vandenhoeck Ruprecht 1985 (OEB 29751).


Museo Egizio